![]() | |
Balticus Advocatus |
ADVOKAT PROFESIN BENDRIJA A.MARCINKEVIIUS, A.KOEGAROVAS IR PARTNERIAI |
![]() | |
http://www.advo.lt | ![]() |
![]() | |
![]() | |
Publikacijos | |
![]() | |
Laisvø teisiniø profesijø veikla ir teisiniø paslaugø rinka | |
![]() | |
hab.dr. Andzej Korybski, Liublino Marijos Curie-Sklodovskos universiteto ypatingasis profesorius | |
![]() | |
Teisininko profesija jungtinës Europos kraðtuose jau kelis deðimtmeèius yra permanentiniø permainø bûsenoje. Pamaþu keièiasi teisës pareigø atlikimo stereotipas teisininko profesijoje (Lenkijoje turinti atitikmená advokato ir juriskonsulto (teisës patarëjo) profesijai), iki ðiol pirmiausia suprastas kaip teisinës pagalbos teikimas laisvø teisës profesijø rëmuose esant ypatingajam teisës statusui. Tos permainos pirmiausia lieèia teisës profesijas Europos Bendrijø valstybëse narëse ir yra susijæ su bendra vidaus rinka; maþiau jos priklauso toms valstybëms, kurios kontaktuoja su Bendrijomis, tame tarpe Lenkija. Ávertinus prisijungimo proceso iðkilimà bei tikrai netolimo tø valstybiø Bendrijos narystës statuso gavimà, èia iki ðiol gyvavusiø stereotipø profesinio teisininko vaidmens permainø perspektyva atrodo neiðvengiama.
Tos permainos pirmiausiai lieèia savàjà desakralizacijà teisininko profesijoje. Tas procesas priklauso profesinei teisininko vaidmens charakteristikai kaip paslaugos davëjo, dovanojanèio (aukojanèio) savo teisines paslaugas teisiniø paslaugø rinkoje kaip dalá Europos Bendrijos (toliau tekste - EB) vidaus rinkos. Lenkijos korporaciniø advokatø ir teisës patarëjø ástatymø novelizacija, apie kurià toliau dar bus kalbama, sukûrë ástatyminius pagrindus ir taisykles uþsienio teisininkø priëjimui á mûsø teisiniø paslaugø rinkà laikotarpyje, prieð Lenkijai tampant Europos Bendrijø ir Europos Sàjungos nare (toliau tekste - ES). Kitas ruoðiamas ástatymas dël uþsienio teisininkø teisinës pagalbos teikimo Lenkijos Respublikoje turi reguliuoti visas uþsienio teisininkø profesinës veiklos atlikimo problemas, pagrinde jau po Lenkijos narystës ES. Taigi jis turi visiðkai atitikti esanèius iki ðiolei ES ástatymø leidimus, lieèianèius teisininkø teisiniø paslaugø teikimà ES teritorijoje, o taip pat bendruosius reguliavimus, lieèianèius EB vidaus rinkà. Susidûrimas tarp iki ðiol gyvavusiø stereotipø teisininko profesinio vaidmens ir reikalavimais teisiniø paslaugø teikimø EB vidaus rinkoje veda prie eiliniø reiðkiniø ir procesø, neþinomø iki ðiol teisininkø profesinës veiklos atlikimo apraðymams (tokiø, kaip pastovios teisininko profesinës veiklos atlikimo kaip sumanymo vedimo rinkoje (undertaking) traktavimas, pasitvarkymas teikiamø teisininkais paslaugø paklausos ir pasiûlos pusiausvyros taisykliø bei konkurencijos teise, teisininko profesinës veiklos efektyvumo priklausomumas nuo teisiniø paslaugø marketingo ir t.t.). Naujos tendencijos sukelia suprantamà pasiprieðinimà tarp dalies profesiniø teisininkø korporacijø, traktuojanèiø jas kaip mirtinà grësmæ jø profesiniams interesams. Taèiau likusi dalis pagrindþia bûtinø pagrindiniø principø ir sàlygø teisininko profesinës veiklos atlikimo pakeitimà, apimanèiø dominuojanèiø vertybiø redefinicijas ir tikslø profesiniø teisininkø korporacijoje atskiruose valstybëse ES narëse, naujas profesinio atlikimo principø suvokimas (teisiniø pagrindø ir organizaciniø-teisiniø formø teisininkø profesinës veiklos teikimo bei profesinës deontologijos) bei teisiniø korporacijø organizacijos ir veikimo principø. Kitoje ðio darbo dalyje bus pateiktos atrinktos teisininko profesinës veiklos atlikimo problemos Lenkijoje aktualiø permainø tendencijø teisininko profesijos atlikimo fone EB vidaus rinkos teritorijoje. Taigi bus: glausta galiojanèiø Lenkijoje advokato ir teisës patarëjo profesijos atlikimo ástatyminiø principø reguliavimo charakteristika, permainø, gautø remiantis EÛB (Europos Ûkio Bendrijos) bei EB direktyvomis dël teisininkø profesinës veiklos atlikimo palengvinimo EB vidaus rinkos teritorijoje (iki 90 metø.: bendros rinkos), o taip pat dël profesinës kvalifikacijos ir diplomø pripaþinimo. Atskiras dëmesys bus atkreiptas á teisininko profesinio atlikimo darbo santykiø pagrindà, o taip pat á teisininko profesinës veiklos atlikimà firmoje, turinèioje keletà partneriø, su teisininkø dalyvavimu bei kai kuriø kitø profesiniø korporacijø atstovais (tame bûtent ekspertø kontrolieriø, buhalteriø ir mokesèiø patarëjø). II. Pagal Lenkijoje galiojantá advokato bei teisës patarëjo profesijos ástatyminá reguliavimà, teisininko profesinës veiklos atlikimo esmë yra teisinës pagalbos teikimas, kuris detaliau apima teisiniø patarimø, nuomoniø suteikimà ir teisiniø aktø projektø sudarymà bei atstovavimà teismuose ir ástaigose (apimanèio teisiná ir procesiná pavadavimà (gynimà)). 1 Teisinës pagalbos daiktinë apimtis nebuvo ástatymiðkai apibrëþta nei per iðsamø profesinës veiklos teikiamø ypatingø teisinës pagalbos iðskaièiavimà, nei per teisinës pagalbos sintetinæ charakteristikà. Iðskyrus nurodytà aukðèiau profesinæ veiklà, galiojanèios profesinës etikos taisyklës prideda dar iðaiðkinimus prie galiojanèiø teisës patarëjø taisykliø turiniø, teisinës informacijos suteikimà darbdavio, pas kurá teisës patarëjas yra ádarbintas, darbuotojams bei ámonës vadovo informavimà, kuriam teisës patarëjas teikia teisinæ pagalbà, dël ryðkiø ar besikartojanèiø teisës paþeidimø toje ámonëje.2 Teisës patarëjo profesinës aplinkos korporacinio ástatymo pagrindinë novelizacija atlikta 1997 m. geguþës 22 d. ástatymu ir reiðkë jø profesinës veiklos nustatymà teisinës pagalbos sàvoka (apibûdinamu tuomet terminu teisinis aptarnavimas), sàlygojanèia ankstesnæ teisinæ bûklæ vien tik advokatams. Teisës patarëjo profesija, iki ðiol atliekama tik kaip darbo santykiai, tai pat tapo laisva profesija su advokato profesijai prilygintu statusu. Vis dëlto advokato korporacinis ástatymas draudþia advokatams atlikti profesijà tuo paèiu laiku esant darbo santykiuose (4 str. 1 d. 1 p.), o teisës patarëjø korporacinis ástatymas aiðkiai leidþia tokià galimybæ (8 str.), nors iðbraukia galimybæ pasilikti darbo santykiuose tais atvejais kai teisinë pagalba teikiama fiziniams asmenims. Tas ástatymas davë teisës patarëjams galimybæ teikti teisinæ pagalbà ûkiniams subjektams, organizaciniams vienetams bei fiziniams asmenims, vis dëlto iðskyrus ðeimos, globos ir baudþiamuosius santykius. Juriskonsultai gali bûti ágaliotojo kaltintojo ir civilinio ieðkovo atstovais baudþiamajame procese, jeigu tai yra ámonës arba valstybinës ar visuomeninës institucijos. Taip pat gali bûti nukentëjusios ámonës ágaliotiniu, o taip pat kaip tarpininko ágaliotiniu ir subjekto, patraukto pagalbinën atsakomybën, baudþiamosiose finansinëse bylose. Juriskonsultai taip pat gali bûti kasatoriais Aukðèiausiajame Teisme, naudodamiesi advokato - teisës patarëjo kasacinio skundo sudarymo ir pateikimo taisyklëmis. Aukðèiau atlikta dalykinës ir subjektinës teisinës pagalbos apimties, teikiamos advokatø ir juriskonsultø, charakteristika pagrindþia tezæ apie pagrindiná ðiø dviejø profesijø suartëjimà teisiniu pagrindu, apimties bei profesinës veiklos atlikimo forma, kaip teisinës pagalbos sàvoka, atþvilgiu. Vienas ið dviejø likusiø vis dar esminiø skirtumø yra galimybë teikti teisinæ pagalbà darbo santykiø rëmuose (kitas, paminëtas aukðèiau, iðskiria ðeimos, globos ir baudþiamuosius santykius ið dalykinës teikiamos juriskonsultais teisinës pagalbos apimties). Tokia aktuali galimybë, palikta juriskonsultams kompromiso rëmuose3 tarp dviejø konkuruojanèiø teisiniø profesiniø aplinkø, sprendþiant ir stebint teisinës profesijos permainø kryptá, valstybëse, kurios priklauso EB vidaus rinkai atsiþvelgiant á juriskonsulto profesijos esmines sàlygas, teikiamø teisiniø paslaugø rinkos perspektyvoje. III. Vidaus rinka apima EB valstybiø nariø teritorijoje (be valstybës sienø tarp atskirø valstybiø), kuriame garantuotas laisvas prekiø, asmenø, paslaugø ir kapitalo judëjimas. Viena ið esminiø prielaidø, sudaranèiø aukðèiau nurodytø teisiø fragmentà, yra verslo laisvë vidaus rinkoje. Jeigu pripaþinsime, kad teisiniø paslaugø teikimo veikla yra atskyra veiksmø grupë, kuri telpa á laisvo verslo rëmus, tai taps aiðku, kad asmenys, teikiantys tokias paslaugas, naudojasi tiek asmenø, tiek paslaugø judëjimo laisve. Tai lieèia tiek verslininkus (asmenis, kurie naudojasi judëjimo laisve bei apsigyvenimo verslo ásteigimo ir vadovavimo tikslu teisiniø paslaugø teikimo pagrindu), tiek ir darbuotojus (asmenis persikelianèius, kad gautø ar tæstø darbà pas asmená, kuris ágyvendina sumanymus priimanèioje valstybëje.) Pirminiais verslo laisvës subjektais yra fiziniai asmenys, o antriniais - verslininkai (bûtent bendrovës) kaip iðskirti organizaciniai vienetai, vedantys ûkinæ veiklà, turëdami tikslà, gauti pelnà. Subjektais, kurie naudojasi darbuotojø judëjimo laisve, yra fiziniai asmenys. Fiziniø asmenø profesijos atlikimas per savo verslo ákûrimà bei darbo teikimas kitiems asmenims ir vadovavimas jiems priklauso teisinei apsaugai. Ta apsauga pasireiðkia diskriminacijos uþdraudimu atsiþvelgiant á pilietybæ (tautybæ) arba lytá, organizacinës-teisinës formos profesijos atlikimo pasirinkimo laisvæ bei visuomeninës nuomonës traktavimà priimanèioje valstybëje (tai tokios eventualios sàlygos ir apribojimai, kurie priklauso ir priimanèios valstybës pilieèiams). Profesijos atlikimo, reikalaujanèio atskirø kvalifikacijø atþvilgiu, Europos Bendrijø teisë nustatë bendrà diplomø, liudijanèiø reikalaujamas profesines kvalifikacijas, abipusio pripaþinimo reþimà, o taip pat ypatingàjá reþimà, kuris priklauso atskiroms profesijoms ir konkreèiø valstybiø reguliavimams sutinkamai su Europos Tarybos direktyvomis. Profesijos atlikimas, susidedantis ið teisiniø paslaugø teikimo, sudaro ypatingà vidaus rinkos dalá ir sutinkamai su tuo priklauso ypatingajam reimui. Pirmø bendrø teisiniø paslaugø atlikimo reguliavimu buvo 1977 m. kovo 22 dienos Tarybos Direktyva nr. 77/249, dël palengvinimo efektyviai realizuoti ámoniø ákûrimo ir veiklos laisvæ, kur teisinës profesijas atlieka asmenys ið valstybiø-nariø. Vis dëlto ði Direktyva nebuvo ádiegta valstybëse-narëse ðalies teisës sistemose tokiu bûdu, kad teisininkai galëtø vykdyti profesinæ veiklà. Tik tai dalis valstybiø-nariø apsisprendë dël reguliacijos, kuri leistø pilnai realizuoti visuomeninës nuomonës principø traktavimà, ávedimo. Taigi teisiniø paslaugø rinka priëjo prie teisininkø teisinës situacijos diferenciacijos, o to pasëkoje prie konkurencijos deformavimo bei tikrø neaiðkumø tarp teisininkø ið ávairiø valstybiø nariø iðkilimo. Esminæ átakà slopinant Direktyvos veikimà darë ðalies teisininkø profesinës korporacijos, siekianèios ðalies teisininkø monopolio iðsaugojimo ðalies teisiniø paslaugø rinkoje. Esant tokiai situacijai pripaþinta, kad reikalinga nauja direktyva, kuri bûtø skirta valstybëms-narëms, ápareigojant jas bûtinø ástatymø ir taisykliø leidimu vykdant ne vëliau, kaip 2000 m. kovo 14 d., 1998 m. vasario 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos Direktyva nr. 98/5 lieèia palengvinimà atliekant teisininko profesijà, kaip nuolatinæ veiklà valstybëje narëje kitaip, negu toje, kurioje buvo suteikta profesinë kvalifikacija. Ji yra atskirame vidaus rinkos normatyviniame profesinës veiklos atlikimo reguliavimo reþime. Direktyvos preambulëje apibûdinama, kad teisinës profesijos, kurias atlieka fiziniai asmenys ið bet kurios valstybës-narës priimanèioje valstybëje, kaip bendrovë savo sumanymo pavidale, taip ir ádarbinimo pagrindu, priklauso asmenø ir paslaugø judëjimo laisvei tautos reguliavimo pagrindu, sutinkamai su bendra teise. Aukðèiau minëta Direktyva remiasi visuomeniniu reguliavimu, kuris lieèia profesinës kvalifikacijos pripaþinimà, bûtinà teisininko profesijos atlikimui. Profesinës kvalifikacijos pripaþinimo pagrindà sudaro 1988 m. gruodþio 21 d. Europos Tarybos Direktyva nr. 89/48. Tos direktyvos pagrindu teisininkas, kuris gavo pilnà profesinæ kvalifikacijà, reikalaujamà valstybës, ið kurios jis kilo, teisës, gali reikalauti profesinio diplomo pripaþinimo priimanèioje valstybëje tuo tikslu, kad toje ðalyje vykdys teisinæ profesijà turëdamas profesiná laipsná, suteiktà valstybës, ið kurios jis atvyko. Atitinkama kvalifikacijø árodinëjimo pareiga nenustatyta tiems teisininkams, kurie atlikinëjo efektyvià ir reguliarià praktikà priimanèioje valstybëje tos valstybës teisës apimtimi ir ne maþiau trijø metø; tokios praktikos atlikimo faktà turi liudyti atitinkamas dokumentas - Direktyvos nr. 98/5, 10 str. Direktyva nr. 98/5 leidþia teisininko profesijos atlikimà, nustatytà 1 str. 2 d. e punkte, kaip organizaciná vienetà, turintá arba neturintá juridinio asmens statusà ir ákurtà sutinkamai su valstybës narës teise, kurios rëmuose teisininkai atlieka savo profesinæ veiklà bendrai arba po bendru pavadinimu. Jeigu toks sugrupavimas veikia ne tik valstybëje, kurioje atsirado, bet ir kitose Europos Bendrijos valstybëse narëse, tai priimanti valstybë gali reikalauti, kad grupë turëtø ir paminëjimà apie teisës formà bei visø grupës nariø, praktikuojanèiø toje priimanèioje valstybëje, pavardes. Ið Europos Bendrijos valstybiø nariø atvykstantiems teisininkams sukuriama galimybë nuolatos atlikti teisinæ profesijà (kaip per prisijungimà prie teisinës profesinës korporacijos priimanèioje valstybëje, taip ir profesijos atlikimas, turint profesiná laipsná suteiktà valstybës ið kurios jis atvyko), kaip ir skubø ar periodiðkà teisiniø paslaugø teikimà priimanèioje valstybëje profesinio laipsnio suteikto valstybëje, ið kurios jis atvyko, pagrindu, yra pagrástas teisiniø paslaugø gavëjø, ieðkanèiø teisiniø patarimø vidaus rinkoje, bûtinumu ir bûtent atliekant tarpvalstybinius sandërius. Teisininkai, besinaudojantys asmenø ir paslaugø judëjimo laisve, turi pasiduoti atitinkamai priimanèios valstybës valdþios organø registracijai (ið teisiniø profesijø korporacijos valdþios organø taisykliø). Atskirø taisykliø ir registracijos tvarkos nustatymas priklauso priimanèios valstybës kompetencijai, vis dëlto jis turi atitikti Direktyvos nr. 98/5 nutarimà bei tautinio traktavimo taisykles. Direktyva áveda teisininko, turinèio profesiná laipsná suteiktà valstybës ið kurios jis atvyko, profesinës veiklos atlikimo taisykles. Tos veiklos apimtis ið esmës yra identiðka praktikuojanèiø teisininkø, turinèiø profesiná relevantiná laipsná, naudojamà priimanèioje valstybëje, apimèiai (Direktyvos 5 str. 2 d.). Konkreèios valstybës-narës teisë vis dëlto gali reikalauti, kad kliento atstovavimo ar gynybos veiklos apimtis teismo procese bûtø atliekama bendradarbiaujant su praktikuojanèiu teisininku, turinèiu profesiná laipsná, naudojamà priimanèioje valstybëje ir leidimà atstovauti tam tikruose valstybës teismuose. Teisinës profesijos atlikimas priimanèioje valstybëje priklauso kaip galiojanèiom valstybëje, ið kurios atvyko, profesijos atlikimo taisyklëms, taip ir atitinkamiems veiklos atlikimo profesinëms taisyklëms, galiojanèioms priimanèioje valstybëje. Iðskirtinai tos taisyklës gali pridëti draudimo nuo civilinës atsakomybës pareigà uþ atliktus profesinës veiklos rezultatus tokia apimtimi, kokia priklauso ir teisininkams, atliekantiems profesijà, turintiems priimtà profesiná statusà priimamoje valstybëje. Organizacinës-teisinës formos profesinës veiklos atlikimo pasirinkimas priklauso teisininkams. Sutinkamai su Direktyvos nr. 98/5 8, str. teisininkas, uþregistruotas priimanèioje valstybëje, turintis profesiná laipsná, suteiktà valstybës, ið kurios jis atvyko, gali praktikuoti ne tik laisvos profesijos ribose, bet taip pat ir ádarbinimo pagrindu kito teisininko ámonëje; dalyvaujant teisininkø draugijos (bendrovës), privaèios ar personalinës ámonës rëmuose. Bet kuriuo atveju atliekama profesinës veiklos apimtis ádarbinto teisininko yra nustatyta atitinkamomis reguliacijomis, galiojanèiomis priimanèioje valstybëje; visuomenës nuomonë turi pagrindinæ reikðmæ, kuri daro neámanomà tos veiklos ribojimà palyginus su praktikuojanèiø teisininkø, turinèiø profesiná laipsná, suteiktà valstybës ið kurios jis atvyko, veiklos apimtimi. IV. Teikdami paslaugas teisininkai yra pavaldûs Europos konkurencijos teisës dësniams. Europos konkurencijos teisës pagrindà sudaro sutarèiø teisës dësniai. 4 Nors konkurencijos teisës pagrindai jau buvo Romos Sutartyje (1957 m.), bent per pirmus keliasdeðimt Europos Sàjungos gyvavimo metø jie nebuvo siejami su maþa teisine praktika, kuri rëmësi individualiø teisiniø paslaugø teikimu.Teisinës profesijos priklausomybë nuo konkurencijos teisës tapo suprantamu ir neabëjotinu dalyku tik 90 metais, susijusiais su dinamiðku dideliø Europos teisiniø firmø vystymøsi, kurtu amerikos firmø pavyzdþiu. Tai per keletà metø ið esmës pakeitë teisinæ praktikà ir profesinës etikos taisykles. Daugelio teisës mokslo atstovø, tyrinëjanèiø teisines profesijas, nuomone, ðie pakeitimai dabar sukelia ir ateityje sukels XXI am. teisinës profesijos redefinicijà. 5 Ekonominë rinka, kuri remiasi laisva konkurencija ir efektyvia atsargø ir pelno alokacija, sudaro fundamentalø Europos Sàjungos pagrindà (Sutarties 98 str. ir 105[1]). Konkurencijos teisë sukonstruota remiantis lygiomis visø rinkos dalyviø galimybëmis. Ði prielaida yra susijusi su teisiniø paslaugø rinka kaip vidaus rinkos dalimi. Iki ðiol ji nesurado aiðkaus atspindþio poástatyminëse Europos Sàjungos teisës normose, bet ðiuo klausimu yra Generalinio Advokato nuomonë apie Europos Teisingumo Tribunolo bylas (tekste toliau ETT), 6. Teikiant teisines paslaugas, teisinikams yra draudþiami praktikos suderinimai ir susitarimai, kurie gali riboti konkurencijà rinkoje, draudþiamas piktnaudþiavimas dominuojanèia pozicija ir koncentracijos kontrole.Teisininkø priklausomybë nuo konkurencijos teisës neprieðtarauja jø pagrindiniam visuomenës vaidmeniui- jungiamoji grandis tarp visuomenës ir teisingumo ávykdymo- remiantis tuo, kad kiekvienas turi teisæ kreiptis á teismà. Tradiciðkai, teisininkø profesija remiasi nepriklausomybës vertingumu, visuomenës pasitikëjimu, lojalumu klientams ir profesijos paslaptimi, o taip pat vieðai garantuojamu profesionalumu teikiant teisines paslaugas. Teisinës profesijos reguliacijos savotiðkumu kaip nepriklausomos, bet veikianèios ekonominës rinkos ribose, bûtina apibrëþti equilibrium tarp ekonominiø kiekvieno ðios korporacijos nario interesø ir konkurencijos teisininiø paslaugø rinkoje bei klientø vertybiø apsaugos (remiantis kardinalia teisinës valstybës taisykle, kad kiekvienas turi teisæ kreiptis á teismà),bei visuomenës interesu. Taèiau negalima motyvuoti visuomenës interesu bandymus paðalinti teisines paslaugas ið Europos konkurencijos teisës, ir to pasekoje, monopolizuoti teisiniø paslaugø rinkà ir nesàþiningø praktikø rinkà. Teikiant teisines paslaugas teisiniø paslaugø rinkoje, teisininkai ákûrë ámones (undertakings), reguliojamas europos konkurencijos teisës normomis.Kyla klausimas, ar profesionali teisininkø korporacija (Bar) yra ámoniø asociacija (association of undertakings) remiantis Europos Sàjungos sutarties 81[1] str. Pozityviø atsakymø atveju, reikia pripaþinti, kad teisinius korporacijos sprendimus kontroliuoja ir stebi nacionaliniai konkurencijos apsaugos organai, remdamiesi nacionaline konkurencijos teise ir Europos Konkurencijos teise. Iki ðiol teisiniø korporacijø veikla nebuvo diskutuotina Europos organø ir teismø, atsakingø uþ konkurencijos teisës laikymàsi. Tokie sprendimai yra ir kitø laisvø profesiniø korporacijø atþvilgiu. 7 Jeigu ðios laisvos profesijos korporacijos valdþia priima sprendimà apriboti priëjimà prie profesijos, ar kitu bûdu riboja konkurencijà ðiø paslaugø rinkoje, tokie sprendimai prieðtarauja Europos konkurencijos teisës normoms. Laisva profesija gali bûti teikiama pagal etikos normas, privalomas ðios korporacijos nariams. Ðias normas priima kompetetingi korporacijos organai. Etikos normos, pagal Europos Komisijos sprendimà 1999 m. balandþio 7 d. dël privalomo profesinës etikos kodekso patentø gynëjø dalyvavimo Europos Patentø Biuro 8 procese, turi atitikti Europos konkurencijos teisës normas. Korporacijos valdþia nustato profesinës etikos taisykles, kurios turi minimaliai apriboti ingerencijà á rinkos laisves ir garantuoti ðios profesijos tikslø realizavimà, bei saugoti visuomenës interesus. Europos konkurencijos teisë yra ties svarbiø pasikeitimø slenksèiu. 9 Jie apima teisines profesijas ir teisiniø profesijø korporacijas, praplëèia teismø kontrolæ korporacijø veikloje ir yra stebimi Europos Komisijos ir nacionaliniø apsaugos konkurencijos organø. Ðie pasikeitimai susijæ su Europos teisës reguliavimais ir yra susieti su teisës analogijos taisykle nacionalinës konkurencijos taisykliø teisës atþvilgiu. Pasiûlytas Europos Komisijos pakeitimø projektas nurodo pripaþinti jurisdikcijà nacionaliniams apsaugos konkurencijos organams, Europos Sàjungos nariams ir tai apima 82 str. (tai jau buvo ankðèiau) ir 81 str. ágyvendinimà. Ðiø organø sprendimai galioja tik ðios valstybës ribose, o rangovø sankcionavimas jø pagrindu vykdomas pagal galiojanèià valstybëje teisæ, bet atsiþvelgiant á Europos teisæ ir atitikimà proporcingumo taisyklei. Tam, kad atskirti bylas, iðspræstas nacionaliniø apsaugos konkurencijos organø remiantis valstybës konkurencijos teise nuo bylø, iðsprestø remiantis Europos konkurencijos teise, projektas numato, kad ámoniø korporacijos sprendimai, nutarimai arba susitarimai (Sutarties 81 str.) gali daryti átakà apyvartai tarp valstybiø nariø ir ðiuo atveju taikoma Europos konkurencijos teisë, o ne nacionalinë konkurencijos teisë. 10 Europos konkurencijos teisës pakeitimø ir papildymø projektas yra parengiamojoje stadijoje. Jo ágyvendinimas (Europos Tarybos ásakymu) reikalaus ákurti nacionalinius konkurencijos organus, kurie bus kompetetingi ávykdyti Sutarties 81 ir 82 str. valstybës konkurencijos teisës bylose. Ðie organai turës ágaliojimà gauti informacijà, reikalingà diagnozuoti konkurencijà valstybës rinkoje ir jà perduoti konkurencijos apsaugos organams kitose Europos ðalyse, jeigu tai bus bûtina nustatant galimus Sutarties normos paþeidimus apsaugos konkurencijos organo procese. Ðie organai turës ávykdyti- Europos Tarybos reikalavimus- patikrinti valstybës ámones, remiantis Tarybos proceso tikslais. Valstybës rinkoje veikianèiø subjektø atþvilgiu, Taryba atlieka intervencines ir kontrolines funkcijas. Atitinkami projekto nutarimai numato Komisijos teisæ nenauduoti Sutarties 81 str. kai kuriø susitarimø, ámoniø korporacijø sprendimø ar suderintos praktikos atþvilgiu, motivuojant Europos Sàjungos visuomenës interesu. V. Direktyvos Nr.98/5 8 str. numato galimybæ dirbti teisininku pagal darbo sutartá (uþ atlyginimà) priklausomai nuo to, ar ðios Europos valstybës teisë numato tokias galimybes. Nacionalinë teisë numato teisininkui, áraðytam á praktikojanèiø teisininkø sàraðà, galimybæ, teikti savo paslaugas ne tik individualios praktikos pagrindu, bet ir kaip teisininës ámonës partneriui ar ásidarbinant uþ pastovø atlyginimà ne tik individualoje kanceliarijoje, bet ir teisiniø paslaugø ámoneje bei kitose valstybënëse ar privaèiose ámonëse. Europos vidaus rinkos ribose teisininko profesinës veiklos teikimo skalë pagal darbo sutartá ir uþ pastovø atlyginimà per keletà metø praplëtë dideliø amerikos teisiniø firmø tyrinëjimà ir ðiø firmø ekvivalentø atsiradimà Europoje. Remiantis tuo visas Europos Sàjungos ðalis galima suskirstyti á dvi grupes 11: ðalys, kur dauguma teisininkø, galinèiø dirbti teisininko profesijà, teikia teisines paslaugas pagal darbo sutartá (D. Britanija,Vokietija, Olandija) ir ðalys,kur dominuoja individuali teisinë praktika (Belgija, Liuksemburgas, Ispanija, Prancûzija). Pastebima didëjimo tendencija, atsiþvelgiant á teisininkø skaièiø, dirbanèiø pagal darbo sutartá, ir internacionalizavimo teisininko- darbuotojo statusà, susijusio su auganèiu teisininkø skaièiumi, kurie naudojasi Direktyvos 98/5 8 str. nuoroda, ir kurie darbo sutarties pagrindu teikia teisines paslaugas kitoje Europos Sàjungos valstybëje, nei toje, kur buvo legalizuoti ar yra áregistruoti. Teisininko profesinës veiklos atlikimas pagal darbo sutartá sukelia daug praktiniø problemø, susijusiø su nepriklausomybës iðsaugojimu, teikiant teisines paslaugas, profesinës atsakomybës uþ teikiamas teisines paslaugas ir su profesinës etikos taisyklëmis. 12 Jie sprendiami ðalies teisinës sitemos ribose. Jau yra valstybiø, kuriose ástatymai numato galimybes pasirinkti teisinës profesinës veiklos formà, kaip nepriklausomà profesijà (self-employed lawyer) arba pagal darbo sutartá (salaried lawyers) 13 ; ateityje galima tikëtis Europos Sàjungos teisininkø spaudimo, kurie atlieka teisininko profesinæ veiklà pagal darbo sutartá ( t.y. salaried practice), dël Europos direktyvø, susijusiø su teisininko profesinës veiklos atlikimo iðplëtimu ir krypties, harmonizuojant tø teisininkø teisiná statusà, kaip salaried lawyers, o taip pat gali bûti- darbo ástatymø pakeitimø, atsiþvelgiant á savotiðkà darbo sutartá, siejanèià teisininkà su ádarbinimo ástaiga. Profesinës teisininko etikos prievolës taikymo sritis tai pagrindinë problema, kuri reikalauja sprendimo( sukonstruota teisininko profesinës veiklos, kaip nepriklausomos profesijos, atþvilgiu) ir su tuo susijusio atsakingumo uþ darbo atlikimà paskirstomà tarp ji teikianèio jo teisininko ir jo darbdavio. Atsiþvelgiant á tai, gali bûti reikalingas kitas profesinis teisininkø atsakomybës klientui, kaip teisiniø paslaugø gavëjui, modelis, situacijoje, kai teisininkas, tiesiogiai teikiantis ðias paslaugas, yra darbuotojas. 14 VI. Vienu ið svarbesniø ir kartu kontroversiðkø sprendimø, priimtø Direktyvoje 98/5, yra grupinës teisinës praktikos reguliacija. Iki Direktyvos ásigaliojimo, kelios Europos Sàjungos ðalys numatë galimybæ, kurti grupinës teisinës praktikos ámones (tarptautinës), kur dalyvauja teisininkai ir kitø profesiniø grupiø atstovai. Tose ámonëse kilo akivaizdi grësmë teisininkø nepriklausomybei. Direktyvos 11 str. nustato, kad grupinë praktika gali bûti numatyta valstybëje tik tada, kai tai reglamentuoja tos valstybës teisë. Grupinës teisininko praktikos atlikimas susijæs su ankðèiau minëtu teisininko profesinës veiklos atlikimu pagal darbo sutartá (uþ pastovu atlyginimà). Argumentacija u ir prieð tokias grupines praktikas yra glaudiai susijusi su natûra ir su teisininkø teikiamø paslaugø Europos Sàjungos vidaus rinkoje ir profesinës veiklos ribose apimtimi. Vieðai teisininkø aplinkos aprobuota teisiniø paslaugø sritis apima teisiniø patarimø ir nuomoniø teikimà klientams ir klientø reprezentacijà teismuose ar ástaigose. Abi teisiniø paslaugø rûðys buvo ilgai monopolizuojamos teisininkø, teikianèiø nepriklausomos profesijos paslaugas. XX am. pabaiga atneðë pastovià ir radikalià pakeitimø bangà teisiniø paslaugø sferoje. Teisiniø patarimø specializacija, priversta siekti teisiniø patarimø (nuomoniø) profesionalumo ávairiø ðaliø teisës sistemose ir tarpautinës prekybinës teisës sandûroje, privertë atsirasti ir vystytis dideles teisines firmas. Ðiø firmø veikla remiasi profesiniø darbuotojø, turinèiø atitinkamas profesines kvalifikacijas, aktyvumu. Atlikdami profesinæ veiklà firmoje ir firmai, ðie darbuotojai yra pavaldûs savo virðininkui. Multitautinë ir daugiaprifilinë teisinë praktika (Multidisciplinary Partnerships - MDPs) reikalauja teisininko nepriklausomybës problemos iðsprendimo atliekant teisiná darbà, galimø interesø konflikto atveju, profesinëse teisininko darbuotojo pareigose, o taip pat jo priklausymas teisininkø korporacijai. Leidimas MDPs sukelia daug karðtø diskusijø. 15 Apie multiprofesines firmas, kuriose dalyvauja teisininkai, svarstoma kur: teisiniø paslaugø iðlaidas padengia arba bendrai padengia kitø profesijø atstovai (kaip taisyklë- ekspertas revizorius arba buhalteriai); o taip pat iðlaidos kaip ir pelnas, bei nuostoliai, susijæ su teisiniø paslaugø teikimu yra paskirstomi tarp teisininkø ir kitø profesijø atstovø; galutinei teisinei nuomonei átakà turi ne tik teisininkai, bet ir kitø profesijø atstovai (juo labiau, kai teisinë nuomonë yra patariamøjø paslaugø dalimi). Lengviausia iðeitis yra nacionalinës teisës draudimas teisininko profesinës veiklos atlikimo MDPs ribose. 16 Tai nekeièia fakto, kad tokia teisininko profesinës veiklos atlikimo forma yra bûtina atsiþvelgiant á ekonominæ ir finansinæ daugumos klientø padëtá teisiniø paslaugø rinkoje. Toks draudimas nuspræstø blogesnæ Europos teisininkø padëtá, dël Amerikos teisininkø ávesto teisinio pagrindo teikti teisines paslaugas MDPs formoje, vidinëje Europos Sàjungos rinkoje arba bendru Amerikos-Didþiosios Britanijos ámoniø pavidalu. Iðkelta CCBE valdþios pozicija turi generalinæ aprobacijà MDPs atþvilgiu, bet iðlaikant teisinës profesijos aksiologijos ðerdá ir klientø interesø apsaugà. 17 VII. Dvi lenkiðkos teisinës aplinkos, teikianèios teisinæ pagalbà, yra ties esminiø pakeitimø slenksèiu, kuriø pagrindas - tai Lenkijos ûkio prijungimo prie Europos vidinës rinkos mechanizmo procesas. Atsiradusi situacija teisiniø paslaugø rinkoje, tapo Lenkijos teisiniø korporacijø ir teisës mokslo susidomejimo objektu. 18 Lenkijos teisininkø profesinës korporacijos uþima stiprià pozicijà neiðvengiamo teisës pagrindo pakeitimo ir teikiamos teisinës pagalbos organizacinës teisinës formos atþvilgiu. Korporacijø valdþios reakcija á Teisingumo Ministerijos parengtà ástatymo projektà dël uþsienio teisininkø teisinës pagalbos Lenkijoje teikimø, atspindinti keliose vietose Direktyvos 98/5 nutarimus, buvo neigiama; motyvuojant ðá ávertinimà buvo remtasi valstybës teisiniø paslaugø rinkos apsaugos bûtinumu nuo organizuotø uþsienio teisininkø. Anksèiau minëtos problemos sprendimas, tai abipusiðkumo taisyklës taikymas. Tuo paèiu, dalis advokatø ir aplinkos juriskonsultø supranta abejojimà dël ðiø argumentø. Lenkijos teisiniø paslaugø rinkos apsauga yra galima remiantis galiojanèiais ástatymais iki Lenkijos ástojimo á Europos Sàjungà ( kita problema, tai sëkmingas firmø ir teisininkø pareigø vykdymas, numatytas patobulintame dviejø korporacijø ástatyme), labai sunkiai ágyvendinama tapo Europos teisës taikymo teisiniø paslaugø kvalifikacijos atþvilgiu. Ðios paslaugos, teikiamos teisinës pagalbos ribose, kaip iðskirtinë aktyvios profesijos kategorija, pagal galiojanèias normas jos yra iðbrauktos ið komercinës ir konkurencijos teisës. Argumentø dël ribotos darbo apimties (Europos Sàjungos teisininkø atþvilgiu) yra abipusiðkumo taisyklës ágyvendinimas. Tas argumentas Europos Sàjungos teisininkø atþvilgiu jau dabar nëra aktualus, remiantis Europos Sutarties nutarimu; o ástojus Lenkijai á Europos Sàjungà jis tuo labiau nebus reikalingas. Neiðvengiamo Lenkijos teisiniø paslaugø rinkos atidarymo þinia neseniai pasiekë advokatø aplinkà. Bet vietoj advokatø aplinkos rinkos jëgos sustiprëjimo, visos jëgos buvo nukreiptos á kovà dël privilegijuotos profesinës pozicijos iðlaikymo. 19 90 metai Lenkijos advokatûrai buvo kovos dël teisinës pagalbos teikimo monopolizavimo ir iðlaikymo metai. Kada monopolio iðlaikymas tapo neámanomas, advokatø korporacijos valdþia sukoncentravo savo demësá á monopolio dalies iðlaikymà, kas pasiseke priimant 1997 m. ástatymà, reglamentuojantá advokatø ir juriskonsultø teisiná statusà. Dëmesio koncentracija, apsaugant turëtas pozicijas, sukëlë tai, kad uþ advokatûros valdþios dëmesio liko uþsienio teisinëmis kanceliarijomis ir patariamosiomis-konsultacinëmis firmomis uþvaldymas teisiniø paslaugø rinkos, ekonominës apyvartos atþvilgiu ; ðiø veikianèiø Lenkijoje firmø teisiniu pagrindu tapo leidimai, iðduoti valstybës institucijø ir agentûrø pagal 1988m. gruodþio 23 d. 24 str. ástatymo apie ûkinæ veiklà ( Dz. U. Nr. 41 324 d. su pakeitimais), o vëliau iðduodami Ûkio Ministrui bendradarbiaujant su uþsienio valstybëmis, gavus Aukðèiausios Advokatø Tarybos ir Juriskonsultø Tarybos pritarimà. Leidimø iðdavimas (1989-91 m. be jokios abiejø korporacijø átakos) motyvuodavo bûtinumu, garantuoti teisiná aptarnavimà uþsienio ámonëms, kaip laukiamiems investitoriams Lenkijos rinkoje (tuo paèiu ir bendradarbiavimo su Lenkijos ámonëmis uþmezgimo srityje). Ðie investitoriai kartu su savimi pritraukë ir juos aptarnaujanèias teisines firmas ne tik dël to, kad jas traktavo kaip savas, bët todël, kad Lenkijos teisinë aplinka negalëjo sudaryti panaðios profesionalios, specializuotos konkurencijos, teikiant teisines paslaugas. Lenkijos teisiniø paslaugø rinkoje dominavo advokatai, teikiantys savo paslaugas advokatø grupëse, ðios grupës koncentravosi civilinës ir baudþiamosios teisës praktikoje. Apie didþiàjà grësmæ buvo susivokta tik 90-tø metø viduryje. Bet tada jau buvo per vëlu radikaliai prieðintis, tuo labiau, kad advokatø demësys buvo nukreiptas apginti advokatø, kaip nepriklausomos atstovø profesijos, pozicijas nuo 20 tûkst. juriskonsultø minios. Ávesti 1997m. abiejø korporacijø ástatymø patobulinimai, numatë uþsienio firmø statuso reguliavimà ápareigojant jas pritaikyti Lenkijos teisiniø paslaugø rinkoje (pritaikyti firmos struktûrà, organizaciná- teisiná paslaugø teikimà, asmenø sudëtá ir veiklà, prieinamà Lenkijos advokatams ir juriskonsultams). Amþiaus pradþioje teisiniø paslaugø rinkoje susidarë nauja situacija. Paliaubos tarp abiejø korporacijos valdþiø ir bûtinumas bendradarbiauti pagal CCBE, privertë veikti pagal bendrà strategijos planà prieð Lenkijos teisiniø paslaugø rinkos prisijungimà prie ES. Pirmi bandymai sureguliuoti bendrà pozicijà jau yra numatyti Vyriausybës ástatymo projekte dël uþsienio teisininkø teisinës pagalbos Lenkijoje teikimo. 20 Tas projektas privalo numatyti Europos Sàjungos teisës reikalavimus, tuo paèiu turi atitikti Direktyvà Nr.98/5. Pagrindiniu tos normos reikalavimu yra laisvas Europos Sàjungos teisininkø teisiniø paslaugø tiekimas vidinëje Europos rinkoje- ir tuo paèiu Europos rinkos reguliavimas komercinës ir konkurencijos teisëmis. Siekimai kontroliuoti Lenkijos teisiniø paslaugø rinkà ieðkant galimybës blokuoti dideles uþsienio firmas, ir tuo paèiu apsaugoti teisininkø profesijà kaip laisvà, uþdraudþiant dirbti teisininkams pagal darbo sutartá, yra pasmerktas - per ilgà laiko tarpà - þlugimui. Sëkminga konkurencija su uþsienio teisiniø paslaugø firmomis reikalauja kurti dideles firmas su advokatø ir juriskonsultø dalyvavimu, atviras uþsienio teisininkams partnerio sàlygomis ir kaip darbuotojams pagal darbo sutartá. Ðie svarstymai reikalauja ástatyminës nuorodos, kuri leistø kurti multiprofesines ámones. Sëkminga Lenkijos firmø su uþsienio firmomis konkurencija Europos teisiniø paslaugø rinkoje yra susieta su Lenkijos verslininkø, kurie áeina á Europos Sàjungos vidaus rinkà ir traukia su savimi juos aptarnaujanèias teisiniø paslaugø firmas, uþvaldymu, nesantûrumu.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = 1Atitinkamai: 1.1 ir 4 str. Ástatymas 1982 m. geguþës 26 d. - Advokatûros teisë (Dziennik Ustaw (Dz. U.) Nr. 16, d. 124 su vëlesniais pakeitimais) bei 2,4,6, ir 7 str. Ástatymo 1982 m. liepos 6 d. dël teisininkø (Dz. U. Nr. 19, d. 145 su vëlesniais pakeitimais) 236, 38 ir 39 str. Teisininko etikos taisyklës palyginti/pal. taip pat Z. Klatka, Ástatymas dël teisininkø. Komentaras, red. C.H. Beck, Varðuva 1999, 79-81 psl. 3Apie tà revalizacijà pal. J. Kurczewski, Dviejø teisiniø profesijø Lenkijoje karas ir taika, Varðuvos Universiteto Visuomeniniø Santykiø Instituto Darbe, Varðuva 2000, nr. 3, 278-302 psl.; To paties autoriaus pal.Legal Professions in Transformation in Poland, International Juornal of the Legal Profession 1994, vol. 1, No 3, 269-282 psl; A. Korybski, Teisininko profesijos Lenkijoje - aktuali padëtis ir permainø perspektyvos , Lenkija 90 metu. Valstybes ir teises permainos, t. II, Liublin 1998, 485-198 psl. 481 ir 82 str. Europos Sàjungos Sutartis ( numeracija pagal Amsterdamo Sutarti ) 5pal. plaèiau: H. Lamon, Lawyers, Bar associations and competition law: limits of regulation (referatas konferencijai - Towards a new ethical framework for a legal profession in transition, University of Ghent, 2001 m. spalio 25-26 d.)- ir nuomonës apie referatà. 6Taip konstatavo Generalinis Advokatas Wouters (C-309/99 Wouters, 2001 m. liepos 10 d.) byloje: Teikiant nepriklausomas teisines paslaugas teisiniø paslaugø rinkoje teisininkai (market for legal services), mainais reikalauja atlyginimo. Jie yra finansiðkai atsakingi uþ teikiamas paslaugas ir patys privalo apmokëti iðlaidas, atsiradusias teikiant teisines paslaugas. Teisininku profesija remiantis ETT nutarimu turi bûti traktuojama kaip ámonë (undertaking) pagal Europos Sàjungos Konkurencijos teise. Panaðiai apibudina Generalinis Advokatas Arduino byloje (C-35/99, Arduino, 2001m. liepos 10 d.) 7Pvz. 2003 m. birþelio 30 d. byloje Komisija pripaþino, kad profesinæ italø muitininkø korporacijà pagal Europos teisës normas sudaro nepriklausomø ámoniø sàjunga, nors kiekvienas muitininkas dirba pagal valstybes autorizavimà ir visuomenes labui. Muitininku veikla yra ekonominio pobûdþio ir vykdoma rinkos sàlygomis, dël to muitininkø sàjungos privalo bûti reguliuojamos Europos konkurencijos teises normomis. ETT 1998 m. birþelio 12 d. nutarime patvirtino Komisijos pozicija (uþ : Lamon, ten pat ). Panaðiai 2000 m. rugsëjo 12 d. ETT nutarime konstatavo, kad laisvu medicininiu profesijø atstovai, rinkoje teikia klientams specializuotas paslaugas, rizikuojant turëti iðlaidø, bet jie kaip ir jø profesinës sàjungos reguliuojamos Europos Sutarties 81[1] str. 8 .EPI, O. J. L. 106/14. 9Apie pasikeitimu krypti iðsamiai E. Piontek, Ka duoda Europos konkurencijos teises reforma?, Przeglad Sadowy 2002, Nr.2, 83-111 psl. 10U?: E. Piontek, ten pat, 86 psl. 11 U?: J. F. Gerard, Lawyers in multinational praktices ( referatas konferencijai Towards a new ethical framework for legal profession in transition - iûrëti pastabas 5 ). 12 ie sunkumai daþniausiai iðkilo teismuose nagrinëjant teisininkø darbuotojø bylas, net ir tose Europos Sàjungos ðalyse, kur iki ðiol teisininkø profesija reguliuojama kaip laisva profesija (nutarimas prilyginantis teisininkà, dirbantá pagal darbo sutartá, teisininkui teikianèiam teisines paslaugas,taip nutarë 2000 m. gruodþio 8 d. Briuselio Darbo Teismas,tai parodë bûtinumà iðspræsti ðá klausimà , tai reiðkia salaried lawyers-pal. W. Van Eeskhoutte, Recent case in Belgium regarding lawyers- employees, referatas konferencijai Towards a new ethical framework for a legal profession in transition - ir pacituota ten literatûra). 13 Tokia situacija yra Prancûzijoje nuo 1992 m., t.y. nuo ásakymø ásigaliojimo apie advokatu ir juriskonsultu (teisës patarëjø) susivienijimo. 14 Vienintelë atsakomybës konstrukcija- tai civilinë atsakomybë uþ neatlikimà/nevykdymà ar netinkama sutarties atlikimà/vykdymà. Pasodrinimas ankðèiau minëtos konstrukcijos dirbanèiø teisininkø atþvilgiu, gali bûti susijæs ne tik su profesine atsakomybe, o taip pat gali bûti priimant kai kuriais atvejais rezultato sutartá. (apribota yra anglosaksø ðalyse pvz. Anglijoje ir Velse galimybe nustatyti atlyginima conditional fees pavidalu, toks problemos sprendimas yra labai diskutuojamas Europos Tarybos Advokatûroje ir Europos Sàjungos Teisininkø Sàjungoje [CCBE], kaip ir atskirose profesinëse teisininkø korporacijose ). 15 Pal. J. G. Fish, Ethical issues affecting MDPs from European perspective, referatas konferencijai Towards a new ethical framework for legal profession in transition . 16 Toká draudimà profit sharing MDPs atþvilgiu, ávedë belgø advokatø korporacija analizuodama Direktyvos 98/5 11 str.; dabar apie kryptingumo iðlaikymà yra diskutuojama dviejose advokatø korporacijose, iðskirtose ið Belgian Bar Association, ir cost sharing MDPs atvilgiu ( u : Jo Stevens, A ban on multidisciplinary partnerships in Belgium, referatas konferencijai Towards a new ethical framework for legal profession in transition ). 17 Plaèiau: J. G. Fish, ten pat. 18 Pal. M. Koþuch, Patobulintas ástatymas: advokatûros teisë ir juriskonsultø ástatymas pagal Europos teisæ ir Sàjungos Sutartá ,Radca Prawny 1998, Nr.5; J. Þulawski,Laisvø profesijø veikla ir laisvë, teikiant teisines paslaugas prieð ir po Lenkijos ástojimo á Europos Sàjungà, Radca Prawny 1999, Nr.1; E. Skrydlo-Tefelska, Laisvu teisiniu profesiju veikla, remiantis Europos Sàjungos Teisingumo Tribunolo ástatymais, Panstwo i Prawo 2000, Nr.7,.70-84 psl; K. Gromek- Broc, Laisvas advokatø judëjimas Europos Sàjungos teritorijoje pagal ES Direktyva 98/5 dël profesinës veiklos atlikimo kitose Europos Sàjungos valstybëse, Radca Prawny 2001, Nr.2, 86-91 psl.; G. Laszuk, Teisinës pagalbos teikimas Europos Sàjungoje ir Lenkijos teisë ( konferencija Varðuvoje 2001 geguþës 24 d.), Radca Prawny 2001, Nr.4, 28-41 psl. 19 Pal. advokatams bûdingas pasisakymas adv. Przemysùawa Lisa, kuris pabrëþia ir nurodo grësmæ Lenkijos advokatûrai, kuri (...) gali neiðlaikyti konkurencijos su ekonomiðkai tvirtomis ir galinèiomis ávesti dempingo praktika arba apskritai kredituoti klientus, bendradarbiaudami su uþsienio teisinëmis firmomis ne tik Vakaruose, bet ir pasaulio kontinentø ribose. Ði grësmë nëra susijusi su advokatais, praktikuojanèiais ekonominës apyvartos ribose, jø iðstumimas bus natûralus jø perëjimas á baudþiamàjà, civilinæ, ar ðeimos teisæ. O nuo to perëjimo ir tose teises srityse iðaugs konkurencija. Tarp advokatø prasidës kova dël klientø. Toliau adv. Lis kvieèia korporacijø valdþià kovoti dël norminiø reguliacijø, kurios riboja Vakarø teisiniø firmø konkurencijà (pal. P. Lis, Sàraðas delegatø á Ðalies advokatø suvaþiavimà, Palestra 2001, Nr. 9-10, 148 psl.). 20 Pal. I. Kleniewska, Teisines pagalbos teikimas Europos Sàjungoje ir Lenkijos teisë. Ástatymo projekto tekstas, Jurysta 2001, Nr.9 Vertimas: © 2003 m. Arûno Marcinkevièiaus teisiniø paslaugø firma Rectum Esse | |
![]() | |
| |
![]() | |
![]() | |
http://www.advo.lt?id_art=17 | |
![]() | |
![]() |